Jolbert vervolgt

geplaatst in: Uncategorized | 0

Hallo allemaal,

Na een zilveren medaille op het senioren EK op de F18 en de laatste nieuwsbrief is er weer een hoop gebeurd.

Studeren:

Tijdens mijn Bachelor studie aan de Universiteit van Amsterdam hoefde ik eigenlijk niet heel hard te werken om het te kunnen combineren met het zeilen. Nu met de Master in Strategisch Management op de Erasmus universiteit is dat iets anders. Het aantal contact uren op school is iets omhoog gegaan, maar dat valt nog wel mee. De hoeveelheid werk die ik thuis moet doen daarin tegen is substantieel omhoog gegaan. Maar deze nieuwe uitdaging neem ik graag aan.

NK J109

Met de TH pups en Douwe Broekens heb ik mee gedaan aan de Lelystad regatta wat tevens het Nederlands kampioenschap was voor de J109. Zaterdag voeren we normale korte baan wedstrijden en zondag een lange aftandswedstrijd. We hadden nog nooit in deze samenstelling gevaren en ook de zeilen waren niet de allermooiste, maar gedurende het evenement gingen we steeds beter en beter varen. En de moeilijkste wedstrijd hadden we zelfs gewonnen! Tijdens deze wedstrijd viel de wind compleet weg en werd de wind super onstabiel.

De lange afstandswedstrijd op zondag verliep als volgt:
We begonnen met een goede start en waren als eerste boot bij de pin. We voeren een stuk door naar de linker lay line waar we een shift en iets meer wind verwachtte. Dit verliep bijna nog mooier dan het oorspronkelijke plan en we waren 1ste bij de bovenboei met het andere pups team op onze hekgolf. Na 7 mijl gevaren te hebben was het verschil tussen beide boten nog niet meer dan een bootlengte. En toen mocht de gennaker er op voor een down wind rak. Helaas ging onze set iets minder soepel en werden we gerold door het andere pups team. Om de schade te beperken gepen we weg naar de rechterkant. Hier hadden we wat moeite om de boot op gang te houden en na afloop bleek er ook iets meer wind aan de andere kant te zitten dus kwamen we als 4de boot bij de onderboei. Na een iets moeizame onderboei ronding bleef er nog 1 lang aandewinds rak over waar helaas geen opties waren om nog in te halen.

Uiteindelijk eindigde we op een derde plek in het algemene klassement!

DeltaLloyd ONK Moth

Begon wel redelijk aan de wind ging ik redelijk hard en ik had zelfs een paar keer een vliegende tack! In de loop van het evenement ging het steeds harder waaien wat niet zo’n probleem was. Maar ook de wind draaide met als gevolg dat de golven steeds hoger werden. Op sommige momenten kreeg ik het gewoon niet voor elkaar om voor de wind te varen zonder om de 5 golven in de nose dive te gaan, met de mooie acrobatiek die volgde als ik weer van boord geslingerd werd. De laatste dag heb ik zelfs geen enkele wedstrijd kunnen finishen. Wel heb ik nog een prijs gekregen voor de mooiste afsprong, toen ik vlak voor de finish crashte en ik zelf over de finish vloog maar mijn boot nog niet.

Ik heb van alles geprobeerd met mijn techniek om fatsoenlijk downwind te kunnen varen maar ik kwam er niet uit. Na meerdere ervaren Moth zeilers te hebben laten kijken was ik er achter. Er stond 1 lijntje 2cm te strak….. Had ik dat maar eerder geweten, maar ik ben wel heel blij dat ik nu de oplossing weet. Dat scheelt een hoop pijn en zwempartijen in de toekomst.

Het volgende op de agenda:

–       Match racen met team Dutch Wave in Nice (FRA)
–       De Hamble Big boat championship met de class 40+ in Cowes (GBR)