De tijd vliegt en ik ook

geplaatst in: F18, Melges32, Sailing | 0

De afgelopen maanden heb ik op verschillende boten gevaren, met onder meer een bronzen medaille op het WK als resultaat! Verder ben ik ook een stuk verder gekomen met mijn studie, wat zeker ook niet onbelangrijk is.

Ik heb af en toe een videocamera gepakt om iedereen een beter beeld te geven van de dingen die ik tegen kom. In de tekst hieronder zal je linkjes naar youtube tegen komen, dit zijn de onderstreepte teksten in het blauw. Als je hierop klikt zal je een video te zien krijgen.

De Melges 32

Via een van de Team Heiner talenten werd ik gevraagd om mee te varen op de Melges 32 met een team samengesteld uit jongere zeilers uit Duitsland en een paar Nederlanders. Deze kans heb ik natuurlijk meteen gepakt. De Melges 32 is zoals de naam al suggereert een 32 voet boot die je met zijn achten vaart. Maar wat het speciaal maakt is dat de klasse one-design is, dit betekent dat alle boten precies hetzelfde zijn. Dit trekt heel veel goede zeilers aan, aangezien er gewonnen moet worden op vaardigheden en niet op materiaal. De klasse bestaat voornamelijk uit professionele teams, dus wij als jeugdteam kunnen een hoop leren van de andere boten. De sponsor van het team heeft zelf ook een boot met voornamelijk italiaanse professionele zeilers die ons graag helpen om beter te worden. Dit alles bij elkaar geeft mij de kans om heel veel te leren over grote boten. In de amateur divisie staan we al geregeld op het podium, maar de profs zijn nog wel ietsjes beter.

Hoe maak je eigenlijk een kielboot voor elke wedstrijd dag schoon?

https://www.youtube.com/watch?v=g0kRChH4sa8&t=1s

Op de Melges 32 heb je een maximumgewicht waar de hele bemanning onder moet zitten. Maar hoe zorg je dat je als team op gewicht bent?

https://www.youtube.com/watch?v=Ybyyg7GGf20

Voor een algemene impressie van een evenement

https://www.youtube.com/watch?v=u40Rlgjj8ho

De F18

Vorig jaar ben ik samen met Frank de Waard 2 dagen op de boot gestapt voor het EK. Toen verrasten we onszelf en de rest van de wereld met een zilveren medaille. Dus waarom niet het WK varen en van tevoren wat meer trainen? Dit is precies wat we hebben gedaan.

Klik op onderstaande link om de aankondiging te zien die we toen gedaan hebben:

https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=P5SiNZo-DyA

Als voorbereiding hebben we verschillende wedstrijden gevaren in Nederland. Deze hebben we allemaal gewonnen in de F18 klasse! Desondanks was de Ronde van Texel nog wel een hele ervaring. Voor de ronde wordt altijd nog de Texel Dutch open gevaren, ook hier waren we van de partij. Op donderdag besloten wij als een van de weinige teams het water op te gaan, de meesten twijfelden aangezien er harde wind en hoge golven waren. Na een succesvolle wedstrijd gevaren te hebben voeren we terug naar het strand. Op grote afstand van het strand, eigenlijk nog voor de branding, werden we vanachter geraakt door een hele grote golf. Toen was er eigenlijk alleen nog maar genoeg tijd om “CHIPS” te denken en de boot sloeg voorover om. Bij het raken van het water brak de mast meteen, kan je nagaan hoe hard die klap was. Frank zat nog even vast onder de boot, maar kon snel zelf loskomen. Gelukkig zagen mensen op het strand het gebeuren en sprongen zonder te wachten het water in om ons te helpen om de restanten van de boot en de mast te redden. Eenmaal op het strand bleek Franks arm er toch slecht aan toe, een bezoekje aan de EHBO was geen overbodige luxe. Het is echt fantastisch om te zien dat mensen zo te hulp schieten als het nodig is. Door dit soort mensen en NACRA (de botenbouwer) waren wij in staat om in een dag alles te repareren en zaterdagochtend alsnog te starten met de ronde! Dit resulteerde in een tweede plek in het overall klassement, wat berekend wordt op rating, en een 1ste plek in de F18 klasse.

 

Het WK in Denemarken

Het WK ging gelukkig iets soepeler in de voorbereiding dan de Ronde van Texel. We waren ruim van tevoren aangekomen waardoor we nog een paar dagen konden trainen en zonder haast de boot in supervorm konden brengen.

Klik op de onderstaande video om te zien hoe dat er ongeveer uit zag:

https://www.youtube.com/watch?v=FxUYQ0xOzSA

Met alle resultaten die Frank en ik vorig jaar en dit voorjaar hadden behaald, wisten we beiden heel goed dat we een kans hadden om het podium te eindigen dit WK. Misschien wisten we dit allebei een beetje te goed….

De eerste dag ging allesbehalve soepel, onze communicatie, de snelheid van de boot, de beslissingen die we maakten: alles ging geforceerd en moeizaam. Dit zorgde ervoor dat Frank en ik alleen nog maar meer ons best gingen doen waardoor het nog geforceerder werd. De resultaten de eerste dag waren dan ook niet zo goed. Gelukkig kwamen we die avond tot de realisatie dat we de resultaten los moesten laten en gewoon lekker moesten gaan varen. Doen waar we goed in zijn, gewoon zeilen. Het klinkt heel makkelijk, dat is het helaas niet.

 

De dagen daarna gingen met deze nieuwe modus vele malen beter.

Voor het begin van de laatste dag stonden we op de 4de plek. Maar oh wat was het close met punten tussen nummer 2 tot en met 5. Met een 1ste plek in de allerlaatste wedstrijd van het evenement stonden we derde met gelijke punten met nummer 2. Een BRONZE-medaille op het WK F18!! Of een gedeelde zilveren medaille, zo kan je het natuurlijk ook bekijken. Waarschijnlijk overbodig om te melden, maar wat waren we hier blij mee!

 

Studeren

In de laatste nieuwsbrief vertelde ik jullie dat mijn masterstudie op de Erasmus universiteit toch iets moeilijker bleek en meer tijd kostte dan ik had gehoopt. Nu kan ik jullie met vreugde mededelen dat ik mijn scriptie heb afgesloten met 7. Nu nog twee vakken die ik dit najaar hoop af te sluiten en dan is de masterstudie afgerond. Maar wat volgt daarna?

 

Kortom een hoop hoogtepunten en af en toe een flinke uitdaging.