2020, to nu toe

geplaatst in: big boat, F18, offshore, Sailing | 0

Net als voor heel veel andere mensen liep dit jaar voor mij anders dan gepland. De verwachtingen zoals het vergaan van de wereld geïnspireerd op het aflopen van de Maya kalender waren misschien niet correct, maar 2020 heeft tot nu toe in ieder geval voor flink wat veranderingen gezorgd.

Toen ik begin maart terugkwam uit het Caribische gebied waar ik de RORC Carribbean 600, net als vorig jaar, gevaren had ging de wereld letterlijk even op slot. Alle grote zeilevenementen die ik op de planning had staan werden een voor een gecanceld.

Dat betekent niet dat ik stil heb gezeten op zeilgebied 😉
– Zo heb ik mijn weerberichten service verder uitgebreid. Je kan nu bij mij terecht voor een specifiek op maat gemaakt weerbericht met route advies, of je nou de oceaan gaat oversteken of een inshore wedstrijd dag hebt ergens in Nederland.
– En gelukkig heb ik de Moth nog! Waar ik heerlijk zelf op kan varen. Die 1,5 m afstand is heel makkelijk als je 15-25 knopen vaart.
– Daarnaast ben je natuurlijk nooit helemaal uitgeleerd. Er is altijd een onderwerp waar je verder in kan duiken of wat je van een ander perspectief kan benaderen.

Naar het einde van de zomer toe mocht er binnen Nederland weer wat wedstrijden gevaren worden. Dus toen ik de kans kreeg om weer wat wedstrijden op de F18 te varen kon ik dat natuurlijk niet laten. Ik moet zeggen dat het in het begin een klein beetje onwennig was om weer in de trapeze te staan. Het was tenslotte al weer meer dan 2 jaar geleden. Maar het al snel voelde het oud en vertrouwd en dat lieten de resultaten ook zien. Op de “Nacra open dutch championship” werd ik met Stephan Dekker als bemanning gedeeld eerste. En op het ONK in Medemblik heb ik samen met mijn oude bemanning Frank de Waard zelfs de Nederlands kampioenschap titel gewonnen!

Toen kwam oktober, voor oktober stonden de “Voile de St Tropez” en de “Rolex Middle Sea Race” op het programma. Eigenlijk was ik er al een beetje van uit gegaan dat deze evenementen gecanceld zouden worden. Maar ik werd positief verrast en beide evenementen gingen gewoon door! Alhoewel gewoon… misschien is het “nieuwe normaal” een betere verwoording. Er waren flink wat maatregelen om verspreiding van het corona virus tegen te gaan, van mondkapjes en desinfectiemiddel tot het random selecteren van zeilers voor testen.

De “Voile de St Tropez” voer ik op een 60ft Mylius 60. Een racer/cruiser oftewel de romp van de boot is volledig van carbon maar er zit wel een interieur en is van alle gemakken voorzien zoals een koelkast e.d. Toen ik nog wat navigatie elektronica moest installeren werd me ook duidelijk gevraagd om op te passen voor het houten interieur. Het was weer is wat anders dan de normaal volledig uitgeklede en kale raceboten. Ook de discussie of de stofzuiger aan boord moest blijven tijdens de races had ik niet zien aankomen van tevoren. Gelukkig mocht die uiteindelijk van het schip af.
De wedstrijd was 4 dagen lang en elke dag kregen we een andere baan die werd samengesteld uit verschillende boeien buiten en in de baai van St Tropez. Met alle lokale effecten was dit een mooie uitdaging voor mij als navigator.

Ook zaten er iets meer draadjes in dan in een “pure” raceboot.

De “Rolex Middle Sea Race”, dit was me toch een avontuur. Als ik hier kort wat over zou schrijven zou het niet tot zijn recht komen. Dit verdient echt een uitgebreider verhaal, daarom de volgende keer hier meer over. Hieronder, alvast een foto als voorproefje.